از لبیک به سیدحسن نصرالله در لبنان تا تأسیس صندوق جهانی کرونا  
کد خبر: 3887084
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
تازه‌ترین‌های ویروس مرگ در جهان/

از لبیک به سیدحسن نصرالله در لبنان تا تأسیس صندوق جهانی کرونا  

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در فلسطین اشغالی، اقدامات پیشگیرانه در آمریکای لاتین، پاسخ مثبت لبنانی‌ها به فراخواندبیرکل حزب‌الله، شناسایی 69 دارو برای آزمایش علیه ویروس کرونا، تعلیق توزیع کمک‌های آنروا در غزه و درخواست تأسیس صندوق جهانی کرونا در سازمان ملل از مهم‌ترین اخبار کرونایی طی 24 ساعت گذشته است.

به گزارش ایکنا؛ آمارهای جدید از رسیدن تعداد مبتلایان به کرونا در فلسطین اشغالی، به حدود ۱۲۴۰ نفر حکایت دارد.
 
به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، مقام‌های وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی تایید کردند که تا صبح امروز دوشنبه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سرزمین‌های اشغالی به ۱۲۳۸ نفر افزایش یافته است.
 
«یائوکوف لیتزمن» وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حال ۲۴ تن از مبتلایان به ویروس کرونا در سرزمین‌های اشغالی، وخیم است.
 
افزایش قربانيان در آمریکای لاتین
 
آخرین آمار و ارقام مربوط به شیوع ویروس کرونا حاکی از آن است که برزیل متحمل بیشترین آسیب ناشی از شیوع کرونا در آمریکای لاتین شده است به طوری که تا امروز، دوشنبه، دست‌کم 25 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در این کشور قربانی و یک‌هزار و 604 نفر نیز آلوده شدند.
 
از زمان تأیید اولین مورد ابتلا به کروناویروس در برزیل، چندین دولت از کشورهای آمریکای لاتین، دستور قرنطینه شهرهای خود را صادر کردند و اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این ویروس را افزایش دادند. دولت برزیل در حال حاضر تمامی بیماران با علائم  بیماری کرونا را به عنوان موارد مشکوک به کووید-19 تلقی می‌کند.
 
طبق این گزارش، اکوادور با 14 مورد فوتی و 789 مورد ابتلا به کرونا، دومین کشور با بالاترین آمار تلفات ناشی از ویروس کرونا در آمریکای لاتین محسوب می‌شود.
 
طبق گزارش مقامات پرو، در این کشور تا به امروز، دوشنبه، 5 مورد فوتی و 363 مورد ابتلا به کووید-۱۹، ثبت شده است.
 
وزارت بهداشت آرژانتین اعلام کرد که دست‌کم 4 نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند و شمار مبتلایان در این کشور به 266 نفر رسیده است.
 
جمهوری دومینیکن نیز گزارش داده است که 3 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس ناشناخته جان خود را از دست داده‌اند و 202 نفر نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.
 
مقامات کلمبیا نیز تأیید کردند که 235 نفر از شهروندان این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و دولت شیلی، آمار مبتلایان را 632 نفر اعلام کرده است.
 
آخرین اخبار کرونا/ از آزمایش واکسن کرونا بر روی حیوانات در روسیه تا تعلیق توزیع کمک‌های آنروا در نوار غزه 

کارشکنی آمریکا در چین
 
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت که چند ماه قبل از آغاز شیوع ویروس ناشناخته کرونا، دولت آمریکا یکی از سمت‌های کلیدی سازمان بهداشت و درمان عمومی این کشور مستقر در چین را که نقش مهمی در شناسایی شیوع بیماری‌ها داشت، حذف کرد.
 
بنا به گفته چهار منبع آگاه، دکتر «لیندا کوئیک» یک کارشناس آمریکایی شناخت بیماری و اپیدمولوژیست بود که در سازمان «کنترل بیماری» چین (زیرمجموعه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا) فعالیت می‌کرد و در ماه ژوئیه (اواسط تیرماه و اوایل مردادماه) به وسیله آمریکا حذف شد.
 
«بائو پینگ ژو» کارشناس آمریکایی ـ چینی که در بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به عنوان کارشناس در سمت شناسایی شیوع بیماری فعالیت داشت، در این خصوص گفت: مشاهده چنین چیزی بسیار مایه دل‌شکستگی است. اگر کسی آنجا بود، مقامات بهداشت عمومی و دولت‌های سراسر جهان می‌توانستند سریع‌تر (در شناسایی و مقابله با کرونا) پیش بروند.
 
آزمایش واکسن کرونا روی حیوانات
 
روسیه آزمایش نمونه‌های اولیه واکسن احتمالی ویروس کرونا را در آزمایشگاهی در سیبری بر روی حیوانات آغاز کرد.
 
بنا به گفته مقام‌های پزشکی روسیه، دانشمندان مرکز ویروس شناسی و بیوتکنولوژی وکتور در شهر نُووسیبیرسک، این واکسن را هفتۀ گذشته آزمایش کرده‌اند تا میزان تأثیرگذاری آن را بسنجند و ارزیابی کنند که برای هر نفر چه اندازه از آن را باید استفاده کرد. قرار است آزمایش این واکسن بر روی حیوانات آزمایشگاهی حساس انجام گیرد.
 
همزمان با روسیه دانشمندان و محققان کشورهای دیگر از جمله آلمان، استرالیا و چین نیز در زمینه کشف و تولید واکسن ویروس کرونا در حال پژوهش و بررسی هستند.
 
لبیک به فراخوان سیدحسن نصرالله
 
 تعدادی از گروه‌های لبنانی در پاسخ مثبت به فراخوان «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان برای همبستگی اجتماعی به منظور مقابله با کرونا، بسته‌های اهدایی توسط برخی خیرین را توزیع کردند.
 
همچنین برخی شهرداری‌ها با برپایی اتاق بهداشت مشترک میان هیئت بهداشت اسلامی حزب‌الله و دفاع شهری وابسته به جنبش امل برای رسیدگی به اوضاع بهداشتی و ارائه خدمات لازم به مردم، بر همکاری مشترک میان جنبش امل و حزب‌الله برای مقابله با ویروس کرونا در لبنان تأکید کردند.
 
شهرداری‌های مذکور همچنین اقدام به راه‌اندازی یک پویش برای قرنطینه خیابان‌ها و منازل و مغازه‌ها و اماکن زیارتی کرده و در ورودی هر شهر به منظور جلوگیری از ورود مهاجران شهرهای دیگر، موانعی قرار داده‌اند.
 
 تعطیلی راه آهن هند
 
خطوط راه آهن هند که روزانه 23 میلیون نفر را جابجا می‌کرد در پی شیوع کرونا موقتا تعطیل شد. طبق اعلام دولت دهلی نو تمامی قطارهای مسافربری هند تا 31 مارس تعطیل خواهند بود و در این مدت فقط جابجایی‌های باری ضروری انجام می‌شود.
 
پس از لغو پروازهای مهم داخلی هند دولت این کشور از مسافرانی که به هر دلیلی در شهرهای مختلف جا مانده‌اند خواست در ایستگاه‌های راه آهن سکونت داشته باشند.
 
آخرین اخبار کرونا/ از آزمایش واکسن کرونا بر روی حیوانات در روسیه تا تعلیق توزیع کمک‌های آنروا در نوار غزه 

تمدید قرنطینه در بلژیک
 
«مگی دو بلاک» وزیر بهداشت بهداشت بلژیک روز یکشنبه در اظهاراتی گفت: قرنطینه سراسری کشور به علت شیوع ویروس کرونا احتمالا حداقل به مدت هشت هفته دیگر تمدید خواهد شد.
 
براساس این گزارش، از 17 مارس یعنی 6 روز پیش بلژیکی‌ها اجازه داشتند تنها برای خرید مواد غذایی و کمک به افرادی که نیاز به خدمات پزشکی و درمانی دارند، از خانه‌های خود خارج شوند.
 
تدابیر فوری در اندونزی
 
با آغاز حالت فوق العاده دو هفته‌ای در شهر «جاکارتا» پایتخت و بزرگترین شهر اندونزی، مقامات این شهر سینماها و سایر اماکان عمومی را تعطیل کرده‌اند.
 
«محمد اقبال» سخنگوی پلیس اندونزی تأکید کرده است که 465 هزار مامور پلیس در سراسر این کشور مانع از برگزاری گردهمایی‌ها و تجمعات خواهند شد و این اقدامات با هدف حفاظت از سلامتی و ایمنی مردم خواهد بود.
 
اندونزی تاکنون ابتلای 579 نفر به ویروس کرونا را تأیید کرده و 49 نفر نیز فوت کرده‌اند. بیشتر آمار مبتلایان و فوتی‌ها مربوط به شهر جاکارتا است.
 
نامه ترامپ به رهبر کره شمالی
 
کره شمالی از نامه‌ای خبر می‌دهد که ترامپ برای همکاری درباره مبازره با کرونا برای «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نوشته است.

 یک مقام ارشد دولت ترامپ هم این نامه را تأیید کرده و گفته که رئیس جمهور آمریکا مشتاقانه منتظر است تا ارتباطات خود را با کیم ادامه دهد.
 
مخفی‌کاری عربستان در اعلام آمار
 
«مجتهد» افشاگر معروف سعودی عنوان کرد که مقامات عربستان سعودی تعداد واقعی مبتلایان به ویروس کرونا را مخفی می‌کنند زیرا تعداد آن‌ها ممکن است به هزاران و چه‌ بسا ده‌ها هزار نفر برسد.
 
وی در پیامی توییتری اعلام کرد که «در منطقه قطیف بیش از پنج هزار مبتلا و در مکه بیش از ۹۰۰ مبتلا وجود دارد. این تعداد در ریاض بیشتر است اما آمار آن در دست نیست. نظام سعودی ساختمان‌ها و هتل‌ها را برای کسانی که نیاز به بستری و درمان در بیمارستان‌ها ندارند، رزرو کرده و امنیت دولت موظف به نظارت و نگهبانی از آن‌ها است.»
 
فوت یک نفر در کربلا
 
وزارت بهداشت عراق اعلام کرد: شمار مبتلایان ویروس کرونا در این کشور به ۲۳۳ نفر افزایش یافته که از این تعداد ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
 
در بیانیه وزارت بهداشت عراق در این خصوص آمده است: ۱۹ نفر دیگر به تازگی به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. ۳ نفر دیگر نیز بر اثر این ویروس جان خود را از دست دادند.
 
این وزارتخانه عراقی افزود: موارد کشف شده مربوط به الرصافه، بغداد، الکرخ، شهرستان الطب بغداد، استان نجف، کربلا، المثنی، اربیل و ۶ مورد هم در سلیمانیه است.
 
براساس این گزارش، یک مرد 42 ساله مشکوک به کرونا نیز صبح امروز، دوشنبه، در شهرک بیمارستانی امام حسین(ع) در استان کربلا جان باخت. وی دیروز به دنبال بروز علائم شبیه به کرونا به بیمارستان مراجعه کرده بود و مورد آزمایش کرونا قرار گرفت؛ اما تا لحظه مرگ، جواب آزمایشش اعلام نشد.
 
آخرین اخبار کرونا/ از آزمایش واکسن کرونا بر روی حیوانات در روسیه تا تعلیق توزیع کمک‌های آنروا در نوار غزه 

خیابان‌های خالی «سن پترزبورگ»
 
امروز، دوشنبه، هیچ سفر درون شهری در خیابان‌های شهر سن پترزبورگ انجام نشد و دومین شهر بزرگ روسیه، نخستین روز هفته کاری خود را با خیابان‌هایی خالی از مردم آغاز کرد.
 
کارشناسان اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از همه‌گیر شدن ویروس کرونا را علت اصلی خلوت بودن شهر گزارش کرده‌اند. بسیاری از اداره‌ها و شرکت‌ها از امروز به سامانه کاری از طریق اینترنت روی آورده‌اند.
 
اقدامات پیشگیرانه در هنگ کنگ
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، هنگ کنگ اعلام کرد از روز چهارشنبه ورود همه گردشگران را به این شهر به منظور مهار شیوع ویروس کرونا ممنوع خواهد کرد.

همچنین دولت هنگ کنگ ورود هر فرد غیر مقیم را به علت ترس از شیوع کرونا ممنوع اعلام کرده است.
 
مرکز هماهنگی بحران در استانبول

افزایش جان باختن افراد به علت بیماری ویروس کرونا باعث شد، استانبول مرکز هماهنگی بحران کرونا تشکیل دهد.

این مرکز با هدف ایجاد هماهنگی میان سازمان‌های بهداشتی دولتی و خصوصی تشکیل یافته و هدف از تشکیل آن که به طور ۲۴ ساعته فعالیت دارد رسیدگی به مشکلات این مراکز در خصوص تأمین لوازم و تجهیزات پزشکی، دارو و رسیدگی به وضعیت بیماران اورژانسی تعریف شده است.
 
براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به یک هزارو ۲۳۶ مورد و تعداد افرادی که بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند به ۳۰ تن رسیده است.
 
تعلیق کمک‌های آنروا در غزه
 
آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی «آنروا» اعلام کرد به سبب شناسایی دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در نوار غزه توزیع کمک‌های غذایی در میان ساکنان غزه را به طور موقت به حال تعلیق در آورده است.
 
روز گذشته وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد برای نخستین‌بار دو نفر در نوار غزه به ویروس کرونا مبتلا شدند. نوار غزه که سیزده سال است در محاصره به سر می‌برد از ضعف کلی در زمینه خدمات بهداشتی رنج می‌برد و علاوه بر این با کمبود دارو و لوازم پزشکی روبرو است.
 
ساخت ماسک ضد کرونا
 
براساس طرحی که تارنمای اخبار علمی فناوری «فوتورا» از آن پرده برداشته است، ماسک‌های مدل N۹۵ که می‌تواند تا ۹۵ درصد از انتقال ذرات مضر موجود در هوا جلوگیری کند، توسط پرینترهای سه بعدی تولید می‌شوند. از مزیت‌های این نوع ماسک که با استفاده از ترکیب شیمیایی «پروپیلن گلیکول» ساخته شده، قابل شستشو بودن و خاصیت استفاده چند باره آن است.
 
همچنین با کاربرد این ماسک ها، معضل زیست محیطی پسماندهای ناشی از استفاده از ماسک‌های معمولی نیز حل خواهد شد. فایل نرم‌افزاری تولید این ماسک به وسیله شرکت Copper۳D در فضای مجازی در اختیار کاربران قرار گرفته است.
 
آخرین اخبار کرونا/ از آزمایش واکسن کرونا بر روی حیوانات در روسیه تا تعلیق توزیع کمک‌های آنروا در نوار غزه 

کرونای مقام ورزشی عربستان
 
معاون رئیس باشگاه فوتبال الاتفاق عربستان سعودی از ابتلای خود به ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، حاتم المسحل با انتشار توئیتی اعلام کرد آزمایش پزشکی ابتلای او به ویروس کوئید ۱۹ را تأیید کرده است.
 
وی با بیان اینکه روز شنبه از لندن پایتخت انگلیس به عربستان بازگشته بود، از مردم خواست به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند.
 
مرگ فرمانده عملیات ضد کرونای مصر
 
یکی از فرماندهان ارشد یگان مهندسی نیرو‌های مسلح مصر، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد.

سرلشگر «خالد شلتوت» فرماندهی عملیات ارتش مصر را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور برعهده داشت. مأموریت ارتش مصر، ضدعفونی کردن ساختمان‌های دولتی و تأسیسات حیاتی در این کشور از جمله ساختمان‌های مجلس، دولت، اتحادیه عرب و دانشگاه‌ها بود.
 
فراخوانی سربازان ذخیره سوئیس
 
سوئیس هزاران سرباز ذخیره ارتش را نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم فراخواند، این بار برای مقابله با ویروس جدید کرونا که جان بیش از ۶۰ نفر را گرفته است.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «آدریان برون» مدیر کل اداره بهداشت منطقه ژنو یکشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: «اوضاع وخیم است. روز‌هایی که می‌آیند برای نظام بهداشتی و مراقبتی کشور حساس است.»
 
براساس آخرین آمار اداره فدرال بهداشت عمومی سوئیس شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در سوئیس، امروز از مرز هشت هزار نفر گذشت که از این تعداد 107 نفر جان خود را از دست دادند. ۳۷ نفر از آنان در منطقه تسین که هم مرز با ایتالیاست زندگی می‌کردند.
 
افت شدید بورس لندن

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، شاخص کل سهام بورس لندن (فوتسی ۱۰۰) در آغاز معاملات روز دوشنبه ۴.۶۷ صدم درصد نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏ کاهش یافت.
 
شناسایی 69 داروی آزمایشی
 
نیویورک تایمز نوشت: دانشمندان ۶۹ داروی آزمایشی را برای مقابله با کروناویروس شناسایی کرده‌اند که ۲۴ مورد از آن‌ها قبلا در دست تحقیق است. داروی کلوروکین نیز که برای درمان مالاریا استفاده می‌شود، در این فهرست قرار دارد.

فهرست دارو‌های شناسایی شده در نتایج مطالعه‌ای درج شده که بر روی وب سایت bioRxiv منتشر شده و محققان آن مقاله را برای انتشار در اختیار یک نشریه قرار داده‌اند. برای تهیه این فهرست، صد‌ها محقق مطالعه‌ای غیرمعمول را بر روی ژن‌های کروناویروس که ۲-SARS-CoV هم نامیده می‌شوند، به عمل آوردند.
 
تأسیس صندوق جهانی مبارزه با کرونا‌

«اینه اریکسن سورید»، وزیر امور خارجه نروژ، با درخواست تأسیس صندوق جهانی برای مبارزه با کرونا در بیانیه‌ای تأکید کرد: یک صندوق بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل قادر خواهد بود تا ثبات را برای شرکای ما تضمین کند و به تلاش همه کشورها کمک کند.

این صندوق می‌تواند به عنوان نمونه دیگری از صندوقی ایجاد شود که در سال 2014 برای مبارزه با ابولا تأسیس شد و فعالیت آن بسیار موفق بود.


گزارش: فرشته صدیقی
 
انتهای پیام
captcha